Köpvillkor
Allmänna köpvillkor
Köpvillkor
Allmänna köpvillkor
Bolaget som driver denna hemsida heter Hobbyisterna i Stockholm AB.
För att beställa hos Plamo.se måste du vara minst 18 år fyllda eller ha målsmans tillstånd.
Produktbeskrivningar
Med ett mycket stort antal varor i sortimentet så jobbar vi löpande med att lägga upp och uppdatera text och bilder. Tyvärr finns det alltid en risk att en vara kan skilja sig från beskrivningen i text och bild. Är det något som är oklart eller om du har särskilda önskemål om att få en vara av en särskild upplaga så kontakta oss innan köpet genomförs. Modeller är normalt omålade och omonterade. Modern Gunpla är oftast färgkorrigerad. Delarna är då gjutna i rätt färger och behöver inte målas. Många produktbilder på modeller har den färdigbyggda och vanligtvis målade modellen på någon slags bas. Observera att det som ingår i förpackningen inte alltid är detsamma som på bilden och att det i regel inte ingår någon bas om inget annat nämns i innehållsförteckningen.
Priser
Alla priser anges i SEK och inkluderar moms. Plamo.se reserverar sig mot eventuellt felaktiga prisuppgifter på hemsidan och slutförsäljning av varor.
Fraktavgift
Till paketombud inom Sverige: 59 kr (fraktfritt från 1000 kr)
Betalning
För betalning har Plamo.se ett samarbete med SVEA som erbjuder ett rikt utbud av alternativ. SVEA erbjuder alltid möjlighet till direktbetalning via kort, Swish eller direktbetalning hos din bank (i samarbete med Trustly). Genom att ange personnummer får du även möjlighet att betala mot faktura eller avbetalning.
Leverans
Om din beställning är komplett och betald så är vår ambition att skicka den snarast möjligt. Oftast skickas din order nästkommande arbetsdag, men det kan ibland ta upp till tre arbetsdagar.
Du kan välja att få din order levererad till närmaste DHL Service-Point. Väljer du DHL och vill ha leveransen till något speciellt utlämningsställe är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst, annars levereras paketet till det som ligger närmast dig geografiskt. Om servicepointen visar sig vara full vid leveranstillfället så förbehåller sig DHL att i stället lämna paketet på den näst närmaste servicepointen.
Ta kontakt med vår kundtjänst på info@plamo.se om du önskar kostnadsoffert för utrikesfrakt eller har andra önskemål.
Paketet aviseras via SMS, så det är viktigt att du har registrerat rätt telefonnummer. I det fall paketutlämningen består av en automat så kommer du inte att få någon kod om telefonnumret är fel, och paketet går då inte att hämta ut. Detta resulterar i pålagda avgifter från DHL för att ändra telefonnummer eller byta servicepoint, vilka vi debiterar vidare till dig om en kostnad på 149kr. Om paketet inte hämtas ut går det till slut (vanligtvis efter 7 dagar) i retur och Plamo.se debiteras då för den kostnaden. Observera att ett ej uthämtat paket inte är samma sak som ett ångrat köp och att vi därför debiterar 149kr för ej uthämtade paket som går i retur.
Avhämtning hos Alphaspel
Det går även bra att hämta din beställning på Alphaspel i Örnsberg. Vi meddelar dig då så fort din beställning är klar att hämtas. För öppettider se högerspalten på startsidan hos Alphaspel: https://alphaspel.se/butiken/. Om du inte kan hämta din beställning inom en vecka från att du fått meddelande om att den är komplett så hör av dig, i annat fall återbördas din beställning till butikshyllorna när en vecka passerat.
Returer, ångerrätt, öppet köp & bytesrätt
För varor som betalats online och sedan hämtas ut i butik eller har skickats till dig, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Denna ger dig som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Du kan inom denna tid skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Vi förbehåller oss rätten att göra prisavdrag beroende på varans skick.
Före en retur behöver du kontakta oss via e-post på info@plamo.se och få en bekräftelse. Om du sedan har möjlighet att ta dig till Alphaspel i Örnsberg för att lämna in eventuella returer så är det att föredra.
Om du vill ha en retursedel för DHL så kan vi bistå med en sådan mot självkostnadspris 100kr. Du kan även använda konsumentverkets ångerblankett som du hittar här. Varorna måste emballeras minst likvärdigt såsom de skickades från oss. Returer skickas sedan till Hobbyisterna, Instrumentvägen 2, 126 53 Hägersten. Observera att returen måste ske med ett fraktsätt som innebär leverans till butiken. Om varan hamnar hos ett ombud och måste hämtas så har vi rätt att dra av 75kr. Glöm inte att lägga i en lapp med ditt ordernummer, så att vi kan koppla returen till din beställning.
Liggtiden för paket hos ombud är normalt 7 dagar inom Sverige innan paketet går i retur till oss. Observera att ett ej uthämtat paket inte är samma sak som ett ångrat köp och att vi därför debiterar 149kr för ej uthämtade paket som går i retur.
Skador & Reklamation
Fel vid leverans
Skulle du få en fellevererad vara eller om något saknas så kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Defekta varor
Är varan du mottagit defekt eller inkomplett uppskattar vi om du i första hand vänder dig direkt till tillverkaren. Många tillverkare inom vår bransch skickar kostnadsfritt ersättningsdelar direkt hem till dig om du anmäler ärendet till deras kundtjänst. Skulle felet mot förmodan inte bli avhjälpt eller om du själv inte vill ta kontakt direkt med tillverkaren så vänd dig i stället till oss. Om tillverkaren befinner sig utanför EU och du drabbas av en tullhanteringskostnad ifrån Postnord så ta en bild på kvittot och hör av dig till oss.
En reklamation måste göras inom tre år från inköpstillfället.
Transportskador
Skador på emballaget skall anmälas direkt vid upphämtningen hos paketombudet. Upptäcker du skadan först efter att du hämtat ditt paket så kontakta oss så reklamerar vi ärendet hos transportören.
Personuppgifter
I samband med beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundtjänst på info@plamo.se via samma e-postadress som du har använt vid beställning och/eller kontoregistrering.
Force Majeure
Båda parter befrias från skyldigheten att fullgöra avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligt försvåras av omständigheter som parterna inte rimligen kunnat förutse eller påverka. Som befrielsegrunder räknas bland annat följande händelser, samt liknande situationer, som hindrar eller försvårar avtalets uppfyllelse: brand, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varubrist, transportmedelsbrist, strejk, lockout, begränsningar av drivmedelstillgång, samt fel eller förseningar i leveranser från underleverantörer, om dessa orsakas av någon av ovanstående händelser eller liknande omständigheter. Parterna är befriade från ansvar så länge dessa händelser hindrar eller gör fullgörandet orimligt kostsamt"
Denna sida använder cookies.